Home: Rozen Kelims

Rozen kelim

Eind jaren ’80 begin jaren ’90 bracht ik de zomervakanties samen met mijn familie door in Oost-Turkije. Gewoon even 3795 kilometer in de auto, in een tijdperk zonder mobiele telefoon, tablet en portable games enzo hè, I’m an eighties kid. Op weg naar Tunceli, de geboorteplaats van mijn ouders, precies hier.

Het waren geen zon, zee en strandvakanties, het was beter dan dat,  ik ging terug naar mijn roots.

Bergen, natuur en familie, daar draaide het om en dat was geweldig. Ik was een jaar of negen toen we een paar weken in het dorp van mijn oma zaten. Picture this: geen West-Europese voorzieningen, geen toilet, geen wasmachine, geen douche, eten deden we zittend op de grond. We kwamen niks tekort, integendeel, als je daar midden in de natuur zit vind je al die West – Europese standaarden niet belangrijk. Water gingen we halen, even een kilometer lopen heen en terug. Douchen? Dat deden we op de wasplaats, er was een vast schema voor mannen en vrouwen. De wasplaats omringd door hoge rotsen, met in het midden een grote ketel waar het water door middel van vuur werd verwarmd. We zaten tussen de hoge bergen in, het dorp wat bestond uit een paar huizen en vooral heel veel grond voor landbouw waar de inwoners werkten, koeien, geiten en schapen.

In het huis van mijn oma was de grond van onbewerkt natuursteen and hell no dat je daar met schoenen naar binnen mocht. Overal lagen kelims (vloerkleden), in allerlei kleuren en formaten over elkaar heen om de koude ondergrond te bedekken.

Rozen kelim detailOngeveer 20 jaar later in een totaal andere wereld vertelde mijn inmiddels ex-collega, maar still in touch because we share & care, this is her ( ja ze is echt leuk voor wie nog meer wilt ) over rozenkelim.nl. Op de website vind je een collectie van unieke kelims uit Moldavië en Turkije, vintage 30-80 jaar oud. Te wow voor woorden. Jeugdherinneringen kwamen naar boven toen ik de website bekeek. Ik houd van unieke stukken, ik mix & match, beetje Ikea, beetje van dit en beetje van dat. Het duurde niet lang voordat ik mijn rozen kelim had uitgezocht. Fijn prijsje? Nope, helaas niet. Handig met kleine kinderen in huis? Nee, control them!

Maar een kelim geeft jouw huis, wat jouw stijl ook is strak, landelijk, design of Ikea catalogus woonkamer, een unieke touch.

Rozen kelim

Entree mi casa? SCHOENEN UIT!

www.rozenkelim.nl

Thanks Laura voor je input, beeldmateriaal en creativiteit waar ik altijd inspiratie uit haal!

Geef een reactie

