Shocking: (on)eerlijk over eten

Beeldmateriaal: Foodwatch.nl

Beeldmateriaal: Foodwatch.nl

Ik ben van de generatie verplicht schoolmelk drinken, krijg nog de rillingen als ik eraan denk. En natuurlijk heb ik de ´Schijf van vijf´ voorbij zien komen op school. Handig zo een brainwash op jonge leeftijd. Thanks overheid, great mindfuck.

Gelukkig heeft het bij mij niet gewerkt. Melk, like hell no thank you. Bedoel die arme koe produceert melk voor het kalf niet voor de mens. En de ´Schijf van vijf´? Je bedoelt de eeuwige, ooit door de overheid verzonnen, om boeren, de economie en lobbyisten gelukkig te houden schijf. Nee, daar ben ik nooit een voorstander van geweest.

De campagnes “Melk is goed voor elk”, “Brood daar zit wat in” hebben bij mij geen effect gehad. En de super domme maar o zo slimme marketing zet van Unilever en het Voedingscentrum het ‘ik kies bewust’ stempel al helemaal niet. Door deze stempel laat de consument de euro’s weer rollen en denkt ook nog gezond bezig te zijn. Enne het Voedingscentrum bepaalt mee of het vinkje op een product mag staan hè. In het kort: Unilever + Voedingscentrum = fabrikant + semi-overheid = MINDFUCK

Hoe is het mogelijk dat friet en chips zo een logo verdienen? Er zijn twee verschillende logo’s, één staat voor ‘bewuste keuze binnen deze productgroep’ en de andere staat voor ‘gezonde keuze binnen deze productgroep’. Ja ik moest er ook even over nadenken. Laat staan dat je boodschappen doet dan ga je toch niet nadenken of je nu het blauwe of het groene logo moet hebben? Of denk jij dan waar ligt de gezonde chips of friet?

En deze well high educated pro’s uit Wageningen zijn het met mij eens, ja ja, read this:  artikel Resource Universiteit Wageningen.

Het Voedingscentrum kwam de afgelopen week breed in het nieuws, ze hebben van onbewerkt voedsel, ‘superfood’ genaamd, gehakt gemaakt. Het Voedingscentrum heeft vast teruglopende verkoopcijfers gezien nu meer mensen hun vitamines en mineralen uit `superfood´halen, daarnaast zullen er waarschijnlijk ook klagende boeren en lobbyisten zijn geweest. Strike back gevalletje.
Natuurlijk moet ik ze gelijk geven dat je niet alleen ´superfood´ moet eten en denken dat je dan geen kanker krijgt, je heel gezond bent en blijft. Alles met mate, people please, denk je voor jezelf. Dat hoeft het Voedingscentrum niet voor je te doen en alle ´superfood´ ook niet. Alles is marketing. Denk gewoon logisch na en je komt er wel. 

Je zult jezelf moeten verplichten om je te verdiepen in voedingswaarden,  wat je precies nodig hebt aan voeding, vitamines en mineralen in jouw leven. De één sport meer dan de ander en iemand van 20 heeft andere voeding nodig dan iemand van 89.

Mijn advies, ban suiker zoveel mogelijk uit je leven, klinkt moeilijk is het niet, matig voedsel wat voorverpakt en heel lang houdbaar is. Denk vooral ZELF logisch na. Balans daar draait het om.

Meer lezen over misleiding en voedsel? Kijk op www.foodwatch.nl
de voedselwaakhond die geen geld aanneemt van de overheid of van de voedselindustrie. Pas op hij bijt.

Geef een reactie

