Food: Exquise Boerenkool

Boerenkool Exquise Daily Cup Of BlaBlaBla

Exquise boerenkool? Ja ook ik rolde met mijn ogen. Want als ik mijn boekje open en exquise op zoek dan komt boerenkool er absoluut niet in voor.

Exquise restaurants in New York denken daar anders over. Want boerenkool is niet alleen goed voor een Hollands stamppot, nee dit magisch groen gewasje is zoveel beter dan wij denken. In Amerika al jaren een hit, kale oftewel boerenkool.

Boerenkool bevat bijna alle vitamines en mineralen en is vooral rijk aan (pro)vitamine A, B2, B6, C, foliumzuur en calcium. Good enough for you? Het is caloriearm en koolhydraatarm, ja nu gaan we ervoor hè.

Het geweldige aan boerenkool is dat je er veel verschillende dingen mee kunt maken. Van stamppotten ( nee gaan we het niet over hebben) tot aan boerenkool chips.

Hieronder mijn favoriete boerenkool boost recepten, easy, simple, skinny & healthy food!

Boerenkool-Peer-Munt Smoothie

Goddelijke combinatie. Ik houd van peer en munt.

You need
300 gram boerenkool
2 peren
4 takjes munt & blaadjes
0,5 liter water

What you do
Was de ingrediënten (schillen mag, maar in de schil zitten juist alle vitamines en vezels) snijd ze klein. Doe alles met 0,5 liter water in de blender en blend het tot een gladde smoothie.

Bottums up!

Boerenkool Spicy Chips

Chips vreten zonder schuldgevoel, I love it!

You need
Verse boerenkool gewassen
1 eetlepel olijfolie
Beetje chilivlokken ( of meer )
Zeezout en peperBoerenkool chips

What you do
Verwarm de oven voor op 200 graden. Was de boerenkool en dep deze vervolgens goed droog. Snijd of scheur de boerenkool in stukken chips. Leg de boerenkool chips in een grote schaal en doe er de olijfolie, chilivlokken, zeezout en peper bij. Meng dit alles goed.

Leg een vel bakpapier op een bakplaat en leg de boerenkool chips erop. Het kan zijn dat niet alles er op past, dan ga je voor een volgende shift. Plaats de bakplaat in de oven en laat het ongeveer 10 minuten in de oven bakken. Let op, op het moment dat de boerenkool chipjes bruin beginnen te worden dan draai je de boel om zodat het gelijkmatig crispy begint te worden. Het gaat hier om minutenwerk, dus blijf bij de oven.

Yum, een keer wat anders dan een zak gefrituurde zonnebloemolie aardappels!

Je kunt alle kanten op met boerenkool. Quinoa en boerenkool gaan goed samen en een koude salade boerenkool met mango en noten is ook erg lekker.

5 thoughts on “Food: Exquise Boerenkool

  1. Wauw, nooit geweten dat je zoveel kanten op kan met boerenkool! Stampot vind ik altijd heel winters, maar misschien ga ik deze zomer eens een variatie van je uitproberen. bedankt! x

    Like

  2. Wow, volgens mij moet ik maar wat meer boerenkool eten haha. Eet het bijna nooit. Zag inderdaad al vaker voorbij komen dat mensen er chips van maken..Vind je het zelf echt lekker? Zelf maak ik vaak geroosterde kikkererwten als ik zin het in iets hartigs, dat vind ik echt heerlijk ❤

    Like

    • Ik vind het heerlijk. Smaken verschillen natuurlijk, maar het zo gezond en makkelijk.

      Geroosterde kikkererwten klinkt goed! Ik ga het opzoeken.

      Like

Geef een reactie

