Personal: Chronic People Pleaser

wees een meester of gedachten- Daily Cup of BlaBlaBla

Wees een meester over je gedachten en een slaaf over je tong, een quote die voor velen moeilijk toepasbaar is. Dit vergt training. Vooral als je flapuit bent en jezelf er keer op keer betrapt dat je dingen roept die je 1. Niet waar kunt maken. 2. Binnen twee minuten spijt van hebt 3. In jouw nadeel werkt.

Nu staat er vanaf groep 3 in mijn rapport dat ik te veel praat. Yeah, I did that a lot and still do. Ik praat, blaat, raak helemaal enthousiast en praat gerust aan  één stuk door. Ik onderbreek vaak mensen als zij aan het woord zijn (niet onbeleefd maar door mijn enthousiasme). Daarom heb ik zo een bewondering voor mensen die rustig kunnen blijven, rustig spreken en niet razend enthousiast reageren na een vette roddel. Mensen die niet meteen een emotie laten zien, hun botox face opzetten, damn I need that! Het probleem is dat ik vaak niet goed genoeg na denk voordat ik iets zeg en hierdoor mensen please.

Het gaat mij om hoe ik minder een ‘people pleaser’ moet worden en vaker nee zeggen.Chronic People Pleaser

Nu wil ik mezelf hierin gaan trainen. Ik wil voortaan assertief adequaat reageren. Ik zal mijn enthousiasme moeten temperen. Ik wil niet meteen JA roepen of mensen iets beloven waar ik direct spijt van krijg. Ik moet meer nee gaan zeggen en beheerst spreken. Waar ik mezelf ook vaak op betrap is dat ik vakmensen te veel vertrouw, zo heb ik 250 verschillende kappers gehad die mijn haar hebben gedaan wat volgens hen mooi zou zijn, niet dus. En ik zit dan maar in de stoel ja te knikken. Een verkoper die zegt dat product X echt iets voor mij is, ik zie mezelf weer ja knikken terwijl ondertussen mijn hand naar mijn portemonnee sluipt.
Zelfs als de juf van mijn dochterlief zegt dat ze moeite heeft met iets dan neem ik dat klakkeloos aan zonder zelf een inschatting te maken. Gelukkig zijn dit voorbeelden waar ik mezelf al wel aardig in heb getraind. Want eerlijk, hoe vaak wil ik nog met een belachelijk kapsel de deur uit lopen? Of een product thuis neer stallen waar ik serieus te veel voor betaald heb en niks mee heb of kan? En betreft mijn dochter, ik volg nu altijd mijn moederinstinct, die laat een moeder nooit in de steek.Quote Daily Cup of BlaBlaBla

Ik kan wat betreft nee zeggen iets van mijn peuterzoon leren, hij zit momenteel in zijn ‘ik ben twee en ik zeg nee’ oftewel ‘The Terrible Two’s’. Kinderen weten heel goed wat ze willen en wanneer ze het willen. En eigenlijk is het ergens jammer dat ouders dit direct van tafel schuiven door ze op een bootcamp te zetten. Want voor jezelf opkomen en je ‘ding’ zeggen moet je blijven doen en juist als je ouder wordt moet je jezelf niet voor gek houden, luister altijd naar jezelf ‘wat wil ik?’.
Het valt niet mee, want direct open in the middle tegen mensen zeggen “nee, dit doe ik niet want…” of “ nee, ik heb daar geen tijd voor”. Dit kan namelijk best arrogant en selfish overkomen. Maar otherwise, je leeft je leven niet voor anderen. Ook hier zul je moeten screenen en filteren, voor wie ren je als hij/zij zegt rennen (en dan ook vragen welke kant en hoe ver?). En voor wie niet? Bedenk dit, maak een lijstje in hoofd en hopelijk scheelt dat een hoop gedoe later.

Are you a chronic people pleaser? Ligt het aan je karakter of is het vrouw eigen? Anyhow, gonna work this shit out.
Quote Key Daily Cup of BlaBlaBla

 

 

 

 

 

One thought on “Personal: Chronic People Pleaser

  1. Haha, leuk om te lezen! Ik heb juist het tegenovergestelde. Mijn schoolrapporten gaan tot ver terug met de zinnetjes: Claudia is rustig, zegt niet zoveel, is stil.. haha. Achja. Leuke (persoonlijke) blog trouwens!

    xx
    allthatmatters.tk

    Like

Geef een reactie

