Personal: Mevrouw X van een goed doel en Yolanthe

20140520-214643-78403601.jpg

Maandagochtend werd ik gebeld door een goed doel. Niet om te vragen hoe het met mij gaat maar of ik na mijn eenmalige donatie structureel wil doneren. Ik rolde met mijn ogen, ik had toch bij de eenmalige donatie aangegeven dat het eenmalig is.

Doneren prima, een ander helpen daar ben ik helemaal voor. Maar dit gesprek was geen lief-steun-ons-pretty-please- gesprek. Nee.
Het telefoongesprek ging als volgt:

Tring tring, oftewel Iphone remixed ringtone…
Scherm – ‘Onbekend’ – Oh wat heb ik hier een hekel aan.
Ik: ‘Met Nesrin.’
Mevrouw x: ‘Dag mevrouw Narornsin, spreek ik dit goed uit?’ ‘Ik bel namens XXX om u te bedanken voor uw eenmalige donatie.’
Ik: ‘Ja hoor en graag gedaan.’ (Ik rol met mijn ogen en weet dat het geen zin heeft om haar te corrigeren, want ze spreekt het toch never nooit niet goed uit.
Mevrouw x: ‘Bedankt, heel erg bedankt voor uw eenmalige donatie.’
Ik: ‘Graag gedaan.’ (Wat moet ze?! Zo geen tijd voor dit!)
Mevrouw x: ‘Met uw donatie helpen wij jonge meisjes in andere landen die uitgehuwelijkt zijn weer een normaal leven te geven door ze naar school te laten gaan.’
Ik: ‘Goed om te horen en ik was op de hoogte, want ik heb eerder contact met uw collega gehad.’
Mevrouw X: ‘Mag ik zo vrij zijn om te vragen waar u vandaan komt want uw naam is eh eh eh niet Nederlands hè?’
Ik: ‘Klopt, ik ben hier geboren, mijn wortels liggen in het oosten van Turkije.’
Mevrouw X: ‘Nou dan weet u als geen ander wat die meisjes die wij helpen meemaken en moeten doorstaan, uithuwelijken op zo een jonge leeftijd…. ‘

*Op dat moment denk ik mevrouw zet de handrem erop…*

…..’Wilt u ons structureel een donatie geven?’
Ik: ‘Mevrouw, op dit moment steun ik meer goede doelen en ik verander of switch nu niet.’
Mevrouw X: ‘Misschien ergens vanaf augustus 2014 dan?’
Ik: ‘Mevrouw, ik ga daar nu geen uitspraak over doen.’
Mevrouw X: ‘Kan ik u misschien over een paar weken hierover terug bellen?’
Ik: ‘Ik neem liever zelf contact met u of één van uw collega’s op als ik weer wil doneren.’
Mevrouw X: ‘Dan wens ik u een fijne dag.’
Ik: ‘Daahaaaggg.’

Ja ik steun, doneer en help waar ik kan meerdere goede doelen, tevens is mijn dochter lid van de Pipapanda club en geef ik standaard een paar euro aan elke collectant die aan de deur komt. Maar ik blokkeer als gesprekken met goede doelen de verkeerde kant op gaan.

Lieve mevrouw X,

Dank voor uw telefoontje. Nee ik ben niet uitgehuwelijkt, nee niemand in mijn familie is uitgehuwelijkt, nee mijn naam spreek je NIET zo uit en ja ik spreek vloeiend en accentloos Nederlands en ja ik hoor jouw accent, ja ik wens jou veel succes met alle andere buitenlanders die je aan de lijn krijgt.
Ik kruip nog liever in een hok van 1 bij 2 12 uur lang net als Yolanthe en verzamel geld in dan jou een sale te gunnen.

XoXo
NESRIN N-E-S-R-I-N
It’s not that hard at all, if only I had the guts to say this out loud!

 

Yolanthe Instagram Free a Girl

 

Beeld: Instagram Yolanthe

Geef een reactie

