Health: Dagboek ontgiften door Oil Pulling

Benefits Oil pulling

Flash! Geen dagboek. Ik had het voornemen om samen met een vriendin een oil pulling dagboek bij te houden. Helaas, geen succes. Maar wel interessant genoeg om het te delen. Oil pulling. Ik kende het niet. In het kort: je spoelt je mond met olie. Voordelen? Een hele hoop! Het is een eeuwenoude methode en komt oorspronkelijk uit de Ayurvedische geneeskunde. Ik ken alleen de Ayurveda lijn van Rituals. Dus nog even verder hierover.

Ayurveda is een gezondheidsleer die ooit is begonnen in India en is erkend door de Wereld Gezondheidsorganisatie. Ah oke, niet alleen een bodyproductlijn van Rituals dus.

Maar wat het interessant maakt is dat het op allerlei manieren goed voor je is. Het is simpel, makkelijk en niet duur is.

Waarom?
De binnenkant van je mond heeft een hoop te verduren. Eten, tanden, ademen, tanden poetsen en ga zo maar door. Niet zo gek dat het een perfect plekje/broeinest is voor bacteriën. En deze bacteriën hebben natuurlijk invloed op de rest van het lichaam. Met oil pulling spoel je je mond en haal je deze ranzige beestjes weg.

Hoe
Je neemt een eetlepel koudgeperst olie. Dit kan zonnebloemolie, kokosolie, sesamolie, olijfolie of elke andere olie zijn. Je spoelt je mond, het liefst op een nuchtere maag, 15 tot 20 minuten. Je duwt langzaam de olie in alle gaten en hoeken van je mond. Belangrijk is dat je het niet doorslikt, want dan slik je de bacteriën door. Het is meteen een goede training voor je spieren in het gezicht. Je spuugt het toxic goedje het liefst uit in het toilet, kies je voor een wasbak spoel dit dan goed na met kokend water.

Mijn ervaring
Zelf heb ik het geprobeerd met zonnebloemolie, het is even vervelend omdat je niet kunt praten. Tijdens het spoelen maak je speeksel aan dus blijf boven de wasbak hangen. Tip: pak je telefoon of tablet want 20 minuten spoelen duurt wel effe. Na het spoelen trof ik een wit, schuimig goedje aan en spoelde ik het weg met kokend water. Bye bye suckers.

Oil Pulling god en zijn aanhangers
Volgens Bruce Fife en zijn aanhangers kan oil pulling de volgende voordelen voor je bieden:
Het werkt tegen hoofdpijn en migraine, PMS (nice!), tandpijn, bad breath, bloedend tandvlees, aften, allergieën, trombose, eczeem, opvliegers, bronchitis, spijsverteringsklachten (geeft je metabolisme een boost) en maagzweren.

Goed tegen acné en voor een stralende huid, je slaapt beter en zult fitter zijn. Worth trying dus.

Het is niet wetenschappelijk bewezen, maar hey baat het niet, dan schaadt het niet. Wil je meer informatie? Just Google it!

Beeldmateriaal: blog.freepeople.com Holistic Health

3 thoughts on “Health: Dagboek ontgiften door Oil Pulling

  1. ik wil het ook al zo lang proberen! maar 20 minuten lijkt zo lang 😦 misschien eerst beginnen met 5? geef je het op of ga je nog een poging met bijvoorbeeld kokosolie doen ? ps. mijn mama tag staat online!

    Like

    • Ik ga zo op je blog kijken! Ben benieuwd. 20 minuten is ook wel lang, maar te doen. Ik deed het met zonnebloemolie omdat het vrij neutraal is qua smaak. En heel rustig beginnen…

      Like

Geef een reactie

