Personal: LinkedIn & The Worlds Toughest Job ever

20140619-214752-78472211.jpg

Deze post gaat over bovenstaand filmpje

Ik kreeg tranen in mijn ogen toen ik dit filmpje zag. Niet alleen uit zelfmedelijden maar ook omdat ik aan mijn moeder moest denken. Een moeder van vier dochters waarvan één rebel, ik.
Dit filmpje, het updaten van mijn LinkedIn profiel (deed er eerder niks mee) en een quote van Theodore Roosevelt gaven mijn genoeg inspiratie om deze post te tikken. Deze post stond heel lang als concept, ik schreef, stond stil, schreef soms maar enkele zinnen per dag en dan dagenlang niks. Ik schrijf deze inleiding vlak voor ik de post online gooi en hoop dat het een samenhangend verhaal is geworden.

LinkedIn & Mom job
I had a thought. Waarom zou ik niet op mijn LinkedIn profiel plaatsen dat ik moeder ben? Oh yes, it’s a job, de meest moeilijke ever! No man or woman met welke baan dan ook beats this. Volgens mij zegt dit heel veel over een persoon. Ik ben in dubio, het staat nu (nog) niet op mijn LinkedIn profiel. En nu kunnen jullie denken en misschien zelfs hardop zeggen ‘Ja hallo, LinkedIn is puur professioneel je gaat hier je privéleven niet op gooien’. En nee ik draaf niet door want ik zal er heus geen foto’s van mijn kinderen of ander kids crap op plaatsen. Inderdaad, daarvoor bestaat Facebook, waar ik overigens voor pas.
Ik zie het moeder zijn als een skill. Maaarrrr, waarom wordt er in een sollicitatiegesprek WEL naar mijn privéleven (burgerlijke staat, wonen, auto, vooruitzicht) gevraagd? En dit soort privé vragen zullen uiteraard alleen aan vrouwen worden gesteld want een man tja, die huppelt of hij nu single, getrouwd of gescheiden is toch wel door.

Want is het nou zo gek dat ik op mijn LinkedIn profiel vermeld dat ik moeder ben? Dit zegt toch enorm veel over iemand!? Deze skill is priceless. Maar dit kan voor of tegen je werken. Laten we laten we eerlijk zijn, niet veel werkgevers zijn laaiend enthousiast op zoek naar moeders.

Maar wat het volgens mij wel zegt is dat een moeder veel aan kan. Ze kan multitasken en is een duizendpoot. Oké ik geef toe dat je twee categorieën moeders hebt, de moeder die wilt werken omdat ze dit altijd heeft gedaan en altijd wilt doen en de moeder die het ‘gewoon fijn’ vindt om uit huis te zijn en ‘maar’ gaat werken. Categorie nummer één daar heb ik het over.

Mothership
Een tijd geleden kwam ik een quote tegen (op Pinterest) van Theodore Roosevelt (president nr 26 USA) over moeders. Dit was zo een geweldige quote dat het al die tijd in mijn hoofd is blijven hangen. Mijn gevoel en gedachte over moeder zijn en alles erom heen werd sterker.
De quote kort samengevat: De moeilijkste baan op de wereld, die niemand met welke baan dan ook kan overtreffen is het moederschap. Yes Theodore may he rest in peace I totally agree!

Work it mommy!
Dus je bent moeder, hebt altijd gewerkt, gebaard en bent nu de 100.000 in één vrouw en toch onaantrekkelijk voor een werkplek… Want ja elke moeder, of je ze nu in categorie 1 of 2 zit, loopt het risico op een werkdag eerder naar huis te moeten gaan omdat haar kind ziek is. (Papa kan niet, die verdient meer, ander onderwerp hebben we het nu niet over 😦 )

Want hoe vaak wordt er in een sollicitatiegesprek aan een vrouw gevraagd hoe haar leven er uit ziet/ uit gaat zien? Laat ze merken dat ze in haar privéleven gesetteld is, huisje-boompje en snel het beestje- dan maakt dit wellicht minder goed indruk dan een vrouw die dit niet in het vooruitzicht heeft. Want waarom een vrouw aannemen die dadelijk heel erg druk, lees: prioriteit geeft aan het beestje en ouderschapsverlof gaat aanvragen?

Ik ben ‘mans’ genoeg en begrijp de werkgever ergens, het kost hem tijd en geld. Maar als je een moeder voor je hebt zitten die daar met alle zekerheid zit en jou recht in de ogen aankijkt dan moet je haar niet laten gaan. Deze mommy staat meer met beide benen op de grond dan de jonge knaap die net zijn veterstrikdiploma op hbo niveau in zijn zak heeft zitten.

Dus meneer de werkgever, plaats niet alle moeders of soon-to-be moeders in één hok! Deze dames kunnen veel handelen, meer dan jij ooit zult doen.

Personal note
Wat ook pijn doet is een vrouw die 7 maanden zwanger is vertellen dat haar contract niet verlengd wordt. Yeah thanks for that…
Your choice made me the woman & mom I am today. Thanks.

20140619-214940-78580995.jpg

One thought on “Personal: LinkedIn & The Worlds Toughest Job ever

Geef een reactie

